Eat Clean är helt rätt 2015

Jag har länge varit en förespråkare för eat clean tänket och ”ingen diet dieten”. Detta börjar bli en av de stora trenderna 2015 och jag hoppas att den är här för att stanna. Eat clean handlar om att äta mat i sin renaste form och att ge kroppen den näring den behöver. Att äta ren mat är ett livsstilsval. Det kommer förändra din hälsa och hur du ser på mat, samtidigt som menyplaneringen blir väldigt enkel och okomplicerad.

Jag har länge varit en förespråkare för eat clean tänket och ”ingen diet dieten”. Detta börjar bli en av de stora trenderna 2015 och jag hoppas att den är här för att stanna. Eat clean handlar om att äta mat i sin renaste form och att ge kroppen den näring den behöver. Att äta ren mat är ett livsstilsval. Det kommer förändra din hälsa och hur du ser på mat, samtidigt som menyplaneringen blir väldigt enkel och okomplicerad. När du väljer att äta rent tillför du kroppen de näringsämnen och mikronäringsämnen den behöver för att fungera och må bra. Att äta på detta sättet behöver inte ta längre tid än att beställa hem snabbmat eller värma upp frysta, förpackade livsmedel. Vem behöver räkna kalorier när ingredienserna inte står på livsmedlet du köper? Lär dig känna vad din kropp behöver istället, när den lär sig det kommer det inte vara svårt att välja bort sådant som inte är bra för dig. Du kommer både se och känna dig bättre än någonsin!

 

7 principer för eat clean:


1. Välja hela frukter och grönsaker i stället för bearbetade versioner. Ät dem gärna tillsammans med bra fetter eller protein för att ge näringen mer balans. Ex ett grönt äpple och några mandlar.

2. Välj fullkorn, såsom brunt ris, quinoa eller matvete, istället för bearbetade korn som vitt bröd och ris.

3. Byt ut fett kött mot magert eller hjärtvänlig fisk, exempelvis kyckling, kalkon och lax.

4. Förbjud läsk till förmån för vatten och osötad te.

5. Håll dig borta från ingredienser som kräver lingvistik grad att uttala. Ät mat i sin renaste form, du ska kunna se vad det är för ingredienser på tallriken. 

6. Eliminera tillsatser som ökar produktens hållbarhet, men inte din egen.

7. Välj bort raffinerat socker som inledningsvis smakar gott, men med tiden ökar risken för diabetes.

 

Nyligen släpptes två böcker på svenska i ämnet, jag har ingen av dem i min hand än men det är bara en tidsfråga. Kristina Andersson är en dietist som jag länge haft ögonen på, hon är fantastisk.

 

sites/default/files/EAT-CLEAN-omslag.jpg

 

sites/default/files/mindful-eating.jpg


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras