Träningsplanering – Goal vs system

Träningsplanering

Jag har börjat första delen av mina förberedelser inför New York Marathon. Den här perioden ligger fokus på att mjukstarta. Jag sätter förutsättningarna och det första fröet till en vacker fullt blommande rosenbuske. En marathonlöpande rosenbuske!

”Även en guru har någon gång varit nybörjare”

Den här perioden är för mig ganska kravlös, jag har plockat bort fokus på målet och fokuserar istället på systemet. Systemet är alla de små saker som kommer leda mig fram till målet. Som exempelvis vanan att springa, regelbundenhet, andning, lyssna på kroppen, löpteknik, kompletterande och korrigerande övningar, nutrition, sömn, återhämtning osv.

Att fokusera för mycket på mål, tider och prestation i det här läget kommer göra att jag pressar mig till skador. Jag ska ju vara smartare den här gången, jag vet att jag inte har något stopp och ett bit ihop mindset.

Första steget har varit att få ihop 2h löpning i veckan med myslöpning eller Zlatanjogg som jag kallar det. Målet är behagligt tempo, fokus på att springa mjukt, löpteknik, inte pressa på för mycket utan det ska kännas ganska skönt och mysigt. Jag har pillat in 15-20 minuter, 30 minuter i anslutning till annan träning. De här små korta passen har utvecklats till 3 mer rejäla pass 45, 45 och 30 minuter.

Tyvärr hade jag lite ont i halsen under förra veckan och fick ta det lugnt. Så det blir en uppstartsvecka till. Om ett tag kommer dessa pass utvecklas till det klassiska upplägget med tempopass, intervallpass och långpass men en lite mer light variant som start.

 

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras