Lek med skivstång och specialintervaller

I måndags blandade jag nytta med nöje! Jag älskar komplexa övningar där jag utmanas i många moment, balans, stabilitet, tajming, explosivitet. Kroppen måste sammarbeta för att det ska bli bra.

Som vanligt så började jag träningen med dynamisk rörlighet för att få igång ledvätska, underhålla och utveckla min funktion främst kring höft och bröstrygg. Detta är en viktig komponent till att hålla mig skadefri.

Passet:

  • Enhandsfrivändningar + stöt med kettlebell
  • Kettlebell svingar

Jag kör detta som en cirkel, 10 vändningar med varje armföljt av 20 svingar * 4 varv.

  • Raka enbensmarklyft till stöt

En absolut favorit, liknande övningen draken men med skivstång. Jag låter stången gå från knä, utmedkroppen till raka armar över huvudet. En väldigt bra övning för löpare.

  • Frivändningar

Inga maxlyft utan mer fokus på teknik och fart på stången. Det var ett tag sedan jag gjorde frivändningar, så det var kärt återseende.

  • Marklyft

Tyngre, ta i lyft. Få repitioner, fler sett. Jag vill inte dra på mig någon mjölksyra då återhämtningstiden är längre. Jag måste ändra min styrketräning åt det här hållet för att prioritera löpningen.

Löpning

Jag avslutade passet med något man kanske kan kalla för långa intervaller, eller en hybrid av det som passar mig. När jag driver upp tempot så tappar jag teknik främst i mitt vänstersteg. Det är där jag haft/har tendonos.

Efter lätt uppvärmning:

2min ”zlatanjogg”, lätt jogg på en hastighet jag kan nöta under lång tid.

1min, höjer 0.5km

1min, höjer 0,5km

Detta upprepade jag tills jag nått 5km. Det var en otroligt skön känsla att få anstränga pulsen lite mer utan att sabba mitt löpsteg. Jag ser också detta som ett startmått på min utveckling. Jag har sparat min tid och ser på sikt att min bekvämlighetszon ”zlatanjoggen” på sikt kommer ligga på en högre hastighet.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras